Pajek Jakub

Bio

Urodzony w 1984 roku we Wrocławiu. W 2008 roku, po ukończeniu studiów na Politechnice Wrocławskiej, przeprowadził się do Tokio, gdzie mieszka i pracuje. Zderzenie z obcą kulturą i chęć wyrażenia obserwacji z tym związanych spowodowały, że zainteresował się fotografią. W 2017 roku dołączył do grupy Bok-Koku, gdzie uczy się malarstwa Bok-Koku pod kierunkiem założyciela grupy – mistrza Kenryo Hara.

Artist statement:
Tematem prac Bok-Koku są starożytne znaki chińskie, w skład których wchodzą inskrypcje na kościach zwierzęcych i brązie z okresów dynastii Shang (od około 1600 do 1046 p.n.e.) oraz dynastii Zhou (od 1046 do 256 p.n.e.). Są to najstarsze odkryte dotąd świadectwa pisma chińskiego, będące bezpośrednim pierwowzorem współczesnych chińskich i japońskich znaków kanji. Kości z wyrytymi wzorami używane były do wróżb oraz dialogu z bóstwami i przodkami, głównie w intencji błagalnej lub dziękczynnej, natomiast inskrypcje na brązie zdobiły rytualne naczynia i spełniały bardziej przyziemne funkcje insygniów rodzinnych, upamiętniały wydarzenia historyczne, tudzież uwieczniały królewskie postanowienia. Powyższe dwa bogate w symbole i wysoce rozwinięte style pisma, przy pomocy jedynie wyabstrahowanych kształtów fizycznych obiektów bądź ich kombinacji, opisują szerokie spektrum zarówno rzeczywistych, jak i abstrakcyjnych pojęć. Moje zainteresowania koncentrują się głównie na różnych formach obrazowania ludzkiej postaci, tematyce związanej z astrologią, astronomią i zjawiskami naturalnymi, oraz zgłębianiu możliwości abstrakcyjnej ekspresji w granicach figuratywizmu nakreślonych przez te starożytne inskrypcje.
Przeważnie pracę zaczynam od wyboru sinogramu, którego wygląd bądź znaczenie nada kształt myślom lub emocjom, jakie w danym momencie chciałbym przekazać. Następnie studiuję budowę znaku, symbolikę poszczególnych jego elementów, kontekst kulturowy oraz okoliczności, w jakich był on używany w starożytności. Jest to ważny etap tworzenia pracy, który pozwala mi wykroczyć poza własne wyobrażenia i malować z uwzględnieniem pierwotnych idei, co bezpośrednio przekłada się na autentyczność, żywotność oraz moc obrazu. Posługując się pędzlem i tuszem sumi, na papierze maluję bezpośrednio obiekty, które dany sinogram przedstawia, z jednoczesnym zachowaniem elementów konstrukcji pierwotnego znaku, gdyż w jego kształcie zawarta jest już esencja zapisanego pojęcia. W trakcie iteracyjnego procesu wielokrotnego malowania tego samego obrazu stopniowo krystalizuje się jego końcowy kształt, gdy charakter poszczególnych linii staje się coraz bardziej wyrazisty, a ich układ i wzajemna relacja osiąga pożądaną równowagę, ewentualnie zamierzony dysonans. Obraz uważam za skończony, kiedy jakość i rytm linii, współgrając z bielą papieru, stymuluje intensywne doznanie wizualne, porównywalne do wrażenia koloru lub poczucia głębi.
Wiele wyrazów, którymi posługujemy się na co dzień bez zastanowienia, w swoim starożytnym chińskim zapisie kryje często bardzo ciekawe, niejednokrotnie zaskakujące konotacje. Prostota, trafność oraz pomysłowość, z jaką żyjący ponad trzy tysiące lat temu ludzie potrafili wyrazić zarówno prozaiczne, jak i złożone i abstrakcyjne pojęcia za pomocą kilku linii zaaranżowanych w piękne kształty jest fascynująca. Chciałbym, aby moje obrazy wywołały u odbiorcy podobne odczucia, pobudziły wyobraźnię i zachęciły do refleksji nad istotą otaczającej nas rzeczywistości.

WięcejMniej

Wybrane wystawy grupowe:

  • モンカーダこじま芸術祭 / Ósmy Międzynarodowy Festiwal Sztuki Montcada , Kurashiki, Okayama, Japonia 2019.
  • 第1回墨刻海外展 / Pierwsza Międzynarodowa Wystawa BOK-KOKU, Galeria Oriente + Occidente, Walencia, Hiszpania 2019.
  • A Space-Time Resonance , Kenryo Hara oraz BOK-KOKU ⨉ Joan & Marta Montcada, Gallery Ronda Barcelona, Barcelona, Hiszpania 2019.
  • 墨刻特別展 / Wystawa Specjalna BOK-KUKU wraz z Enriqueta Hueso Martinez, Świątynia Honkaku-ji, Tokio, Japonia 2018.
  • 第2回墨刻展 / Druga Coroczna Wystawa BOK-KOKU , Świątynia Honkaku-ji, Tokio, Japonia 2018.
  • 墨刻特別展 / Wystawa Specjalna BOK-KUKU wraz z Gen Atem i Miriam Bossard, Świątynia Honkaku-ji, Tokio, Japonia 2017.
  • 第1回墨刻小作品展 / Pierwsza Wystawa Małych Prac BOK-KOKU , SPACE K Daikanyama Gallery, Tokio, Japonia 2017.

 

Nie znaleziono produktów, których szukasz.